Value based healthcare

Huidige situatie voor patiënt

De manier waarop we onze zorg hebben georganiseerd, komt steeds verder af te staan van de oorspronkelijke bedoeling: Vitaal en gezond zijn maar waar nodig ondersteunt worden door zinnige, zuinige en excellente zorg. Veel patiënten ervaren organisatie van de zorg als een flipperkast.

  • Onvoldoende betrokken bij beslissingen over eigen gezondheid
  • Veel onnodige bezoeken aan de zorgverleners terwijl de vraag op afstand beantwoord had kunnen worden
  • Er zijn vaak lange wachtlijsten bij zorginstellingen
  • Een planning die vaak geen rekening houdt met de patiënt
  • Geen inzage in de kosten en onverwachte hoge rekeningen

Gewenste situatie voor patiënt

  • Veel meer online zorg, minder onnodige bezoeken en beter informeren
  • De E-health oplossing Ivido ondersteunt de patiënt om weer CEO van zijn eigen gezondheid en zorg zijn.
  • Je eigen omgeving betrekken bij je zorgtraject
  • In staat worden gesteld om in maximale mate voor jezelf te zorgen
  • Belonen van de patiënt als je aantoonbaar werkt aan je vitaliteit en gezondheid
  • Een ketenmanager begeleidt zijn patient door zijn patientjourney

”Je levert de zorg zinnig,zuinig en excellent of je levert de zorg niet”

Huidige zorgsysteem

  • Afnemende patiëntstromen o.a. door substitutie 
  • Onzekerheid over de omzet (Omzetplafonds en prijsdruk)
  • Nauwlijks concurrentie op kwaliteit en uitkomsten
  • Toenemende kosten (CAO) verstopping in de keten
  • Prisoners dilemma in de innovatie

Het nieuwe businessmodel in de zorg:

  • Supra regionale en landelijke patiëntstromen voor focusklinieken
  • Nieuwe verdienmodellen (shared shavings) en stabiele omzetgroei
  • Profilering door onderscheidend vermogen op kwaliteit en uitkomsten
  • Samenwerken in de regio zorgt voor meer innovatiekracht
  • Maatschappelijke verbetering door middel van een lagere schadelast
  • Versterking van relaties met de 1e lijn in de regio