Value based healthcare
Huidige situatie voor patiënt
De manier waarop we onze zorg hebben georganiseerd, komt steeds verder af te staan van de oorspronkelijke bedoeling: Vitaal en gezond zijn maar waar nodig ondersteunt worden door zinnige, zuinige en excellente zorg. Veel patiënten ervaren organisatie van de zorg als een flipperkast.
- Onvoldoende betrokken bij beslissingen over eigen gezondheid
- Veel onnodige bezoeken aan de zorgverleners terwijl de vraag op afstand beantwoord had kunnen worden
- Er zijn vaak lange wachtlijsten bij zorginstellingen
- Een planning die vaak geen rekening houdt met de patiënt
- Geen inzage in de kosten en onverwachte hoge rekeningen


Gewenste situatie voor patiënt
- Veel meer online zorg, minder onnodige bezoeken en beter informeren
- De E-health oplossing Ivido ondersteunt de patiënt om weer CEO van zijn eigen gezondheid en zorg zijn.
- Je eigen omgeving betrekken bij je zorgtraject
- In staat worden gesteld om in maximale mate voor jezelf te zorgen
- Belonen van de patiënt als je aantoonbaar werkt aan je vitaliteit en gezondheid
- Een ketenmanager begeleidt zijn patient door zijn patientjourney
”Je levert de zorg zinnig,zuinig en excellent of je levert de zorg niet”
Huidige zorgsysteem
- Afnemende patiëntstromen o.a. door substitutie
- Onzekerheid over de omzet (Omzetplafonds en prijsdruk)
- Nauwlijks concurrentie op kwaliteit en uitkomsten
- Toenemende kosten (CAO) verstopping in de keten
- Prisoners dilemma in de innovatie


Het nieuwe businessmodel in de zorg:
- Supra regionale en landelijke patiëntstromen voor focusklinieken
- Nieuwe verdienmodellen (shared shavings) en stabiele omzetgroei
- Profilering door onderscheidend vermogen op kwaliteit en uitkomsten
- Samenwerken in de regio zorgt voor meer innovatiekracht
- Maatschappelijke verbetering door middel van een lagere schadelast
- Versterking van relaties met de 1e lijn in de regio